שווי שימוש ברכב
סעיף 2(2)(א) לפקודת מס הכנסה קובע, כי העמדת רכב צמוד לשימוש העובד נחשבת להטבה בידי העובד, אשר מהווה חלק בלתי נפרד מהכנסתו החייבת במס.
מדובר במצב בו המעסיק מעמיד לרשות העובד רכב צמוד שישמש אותו הן לצרכי העבודה במהלך יום העבודה, והן לצרכיו הפרטיים לאחר סיום יום העבודה.
חשוב להבחין בין שני מצבים:
- הרכב בבעלות העובד ומשמש אותו גם לצרכי עבודה - אזי אם המעסיק מחזיר לעובד הוצאות רכב, סכום ההחזר ייחשב כהכנסה חייבת במס לכל דבר ועניין (לא מדובר בשווי שימוש ברכב). סייג לכך ניתן בפסק הדין עמ"ה 1184-06 אליל 2000 שיווק וניהול בע"מ נ' פקיד שומה רחובות, בעניין ניכוי הוצאות רכב (שנשא בהן העובד). בית המשפט קבע, כי אילו הייתה מוכיחה המערערת את היקף ההוצאה ברכבים הפרטיים של עובדיה, הוצאה אשר שימשה לניוד העובדים, הרי שאז, היו הוצאות רכב אלה מותרות בניכוי (הגם שבפועל העובד הוא שנשא בהן). עולה מכאן, כי מקום בו יערוך הנישום רישומים המפרטים את סוג הנסיעה העסקית ופרטיה בצורה שתאפשר לפקיד השומה לבקר ולבדוק את אותן ההוצאות. ככל הנראה, פקיד השומה יתיר בניכוי את אותן הוצאות על פי אותם רישומים, תוך סטייה מההוראות הכלליות שבתקנות, ובלבד שלא נמצאו פגמים עובדתיים באותם הרישומים (למשל רישום נסיעה פרטית כנסיעה עסקית).
- הרכב בבעלות המעסיק - העובד משתמש ברכב שהועמד לשימושו על ידי המעסיק, בין אם הרכב משמש את העובד גם לצרכיו הפרטיים ובין אם לאו (מדובר בשווי שימוש ברכב), גדש נוס,, המעסיק מחוייב בדמי ביטוח לאומי שנגזרים מגובה שווי השימוש.
לחצו כאן >>> לבדוק כיצד ניתן להפחית את עלות העסקת העובדים ב 5% לפחות
הגדרת רכב
רכב לעניין זה, על פי תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה - 1995:
"אופנוע שסיווגו L3, רכב שסיווגו M1 ורכב שסיווגוN1 , כמשמעותם בתקנות התעבורה, התשכ"א - 1961, למעט רכב עבודה כמשמעותו בפקודת התעבורה ולמעט רכב תפעולי, בין שבבעלותו של הנישום ובין שלא בבעלותו, ובלבד שמשקלו הכולל המותר פחות מ- 3,500 ק"ג."
על פי סעיף 271א לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961:
רכב מסוגM1 :
רכב להסעת נוסעים שבו עד 8 מושבים נוסף על מושב הנהג, ומשקלו הכולל המותר עד 3,500 ק"ג ואשר תוכנן, נבנה ויועד להסיע נוסעים.
רכב מסוגN1 :
רכב מסחרי שמשקלו אינו עולה על 3,500 ק"ג.
אופנוע מסוגL3 :
אופנוע שנפח מנועו עולה על 125 סמ"ק והספק מנועו מעל 33 כוח סוס.
סוגי רכבים שאין לחשב עבורם שווי שימוש
על פי תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה- 1995, אין לחשב שווי שימוש ברכב עבור רכב עבודה ורכב תפעולי כהגדרתם בתקנות התעבורה.
רכב עבודה:
רכב שאינו מיועד להסעת נוסעים, מותקן עליו ציוד עבודה והוא מיועד לביצוע עבודה בלבד.
רכב תפעולי:
רכב תפעולי הוא אחד מאלה:
1. רכב ביטחון המשמש בפעילות מבצעית או ביטחונית בלבד, כמו אמבולנס של מגן דוד אדום, רכב של משטרת ישראל או של צבא הגנה לישראל, רכב לכיבוי שריפות וכו'.
2. רכב שלא הועמד לרשות עובד מסוים והוא משמש את המעסיק במהלך עבודתו, ועם סיום יום העבודה, הרכב נשאר במקום העבודה.
השיטות לקביעת שווי שימוש ברכב
בתקנות מס הכנסה (שווי שימוש ברכב), התשמ"ז-1987 נקבע הסכום שיש לזקוף לשכרו של עובד שקיבל רכב צמוד ממעסיקו.
שיטת קבוצת מחיר
שיטה זו מתייחסת לרכבים שנרשמו במשרד התחבורה עד 31/12/2009 ותקפה כיום לגבי רכבים שעלו על הכביש עד התאריך האמור. שיטה זו מסווגת את הרכבים לפי קבוצות, ולכל קבוצה נקבע שווי שימוש מסוים, כאשר שווי השימוש מתבסס בעיקר על סוג הרכב כפי שנרשם ברישיון הרכב, נפח מנוע וכו', ולא מתבסס על שנת הייצור של הרכב.
להלן פירוט סכומי שווי כלי הרכב לפי קבוצות מחיר (לא כולל כלי רכב שנרשמו לראשונה מיום 1/1/2010 ואילך). הסכומים הינם בש"ח ומתייחסים לשנת המס 2019:
קבוצת מחיר |
שווי חודשי |
שווי שנתי |
1 |
2,940 |
35,280 |
2 |
3,190 |
38,280 |
3 |
4,100 |
49,200 |
4 |
4,920 |
59,040 |
5 |
6,810 |
81,720 |
6 |
8,830 |
105,960 |
7 |
11,360 |
136,320 |
אופנוע 3L |
980 |
136,200 |
|
|
|
הפחתת שווי שימוש (רכב היברידי) |
530 |
|
רכב היברידי:
רכב המשלב בתוכו שני סוגי מנועים, מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי, שמטרתו להקטין את כמות צריכת הדלק, דבר שיגרום לחיסכון בעלות הנסיעה ויפחית את פליטת החומרים המזהמים מהרכב.
לגבי רכב היברידי, בשנת המס 2019 יש להפחית מהסכומים החודשיים הרשומים לעיל סך של 530 ₪ משווי רכב היברידי שאינו נטען מרשת החשמל, ו-1,050 ₪ לרכב היברידי שנטען מרשת החשמל (פלאג-אין) ולרכב חשמלי.
הפחתה משווי שימוש לרכב היברידי שאיננו נטען מרשת החשמל |
530 |
הפחתה משווי שימוש לרכב היברידי שנטען מרשת החשמל |
1,050 |
הפחתה משווי שימוש לרכב חשמלי |
1,050 |
שיטת השווי הליניארי/המודל הליניארי
בהתאם לתקנות החדשות לשווי שימוש ברכב - תקנות מס הכנסה (שווי שימוש ברכב) (תיקון), התש"ע - 2009 נקבע: שווי שימוש ברכבים שנרשמו
לראשונה (במשרד התחבורה) מיום 1/1/2010 ואילך, יחושב לפי השיטה הליניארית.
לפי שיטה זו, שווי שימוש ברכב יחושב כאחוז קבוע מתוך מחיר המחירון של הרכב בהיותו חדש, להלן "המחיר המותאם".
החל משנת 2011 האחוז נקבע ל-2.48% מהמחיר המותאם. תקרת המחיר המותאם לצרכן עבור רכבים שנרשמו לראשונה מיום 1/1/2010
נכון לשנת המס 2019 היא 507,530 ₪.
שיטת החישוב הליניארית לא חלה על אופנוע L3 (אופנוע שנפח מנועו עולה על 125 סמ"ק והספק מנועו מעל 33 כוח סוס)
אף אם האופנוע נרשם לאחר 1/1/2010.
כדי לחשב את שווי שימוש לפי השיטה הליניארית באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים[1], יש לציין את שנת המס, שנת ייצור הרכב, סוג הרכב,
קוד תוצר וקוד דגם. כל הנתונים הנ"ל רשומים ברישיון הרכב.
(לשכת רואי החשבון מצרפת לטופס בחינת חשב שכר בכיר, טבלת נתונים שכוללת בין היתר שווי רכבים, הן לפי שיטת קבוצות מחיר והן לפי השיטה הליניארית).
יובהר, כי ההפחתה משווי השימוש ברכב היברידי אינה מושפעת משנת רישום הרכב, ולכן גם לפי שיטת חישוב השווי הליניארית יש להפחית 500 ₪ משווי הרכב הנבחר.
חישוב שווי השימוש ברכב לפי יחס ימי השימוש ברכב
על פי פקודת מס הכנסה, שווי השימוש ברכב שייזקף לשכרו של העובד הוא שווי עבור חודש מלא ולא חודש חלקי. כלומר, אין להתחשב באותם ימים שבהם העובד לא עבד בפועל ולא השתמש ברכב, כגון: ימי מחלה, חופשה, נסיעה לחו"ל וכו'. כל עוד הרכב נשאר ברשותו של העובד ולא שימש עובד אחר, יש לזקוף לשכרו של העובד שווי שימוש מלא.
רק במידה ועובד אחר השתמש ברכב בתקופה שבה העובד נעדר מעבודתו מכל סיבה שהיא, יהיה ניתן לחלק ביניהם את הזקיפה החודשית וזאת בהתאם ליחס ימי השימוש ברכב באותו חודש לכל אחד מהם.
חישוב שווי השימוש ברכבי מאגר/איגום
ביום 21 באוקטובר 2014 פורסמה הנחיה חדשה על ידי רשות המיסים, בקשר למיסוי שווי שימוש ברכבי מאגר/איגום. ההנחיה החדשה ניתנה בעקבות הסכם פשרה שנחתם בין ארגון סגל המחקר במשרד הביטחון, ברפא"ל, במשרד ראש הממשלה ו-1,970 עובדי רפא"ל, לבין החשב הכללי ורשות המיסים, בעניין שימוש פרטי ברכבי מאגר.
ההנחיה החדשה מהווה שינוי עמדה של רשות המיסים בכל הנוגע למיסוי שווי שימוש ברכב מאגר שנעשה בו שימוש פרטי. ההנחיה החדשה מאפשרת לא לזקוף שווי שימוש רכב לעובד, אם הועמד לרשות העובד רכב מאגר והרכב נותר בידי העובד ללילה לצורך חנייה באופן חד פעמי באמצע השבוע (ימים א' - ד'). במקרים בהם העובד לקח את הרכב לביתו 2-10 פעמים בחודש, יחויב העובד בשווי שימוש רכב, לפי חלק יחסי משווי השימוש לפי תקנות מס הכנסה.
ההנחיה מפרטת באילו תנאים המעסיק והעובד צריכים לעמוד על מנת ליהנות מאותה הקלה, התנאים צריכים להתקיים במצטבר, להלן התנאים:
- הועמד לרשות העובד רכב מאגר (לרבות חניית לילה בחניית העובד) במהלך חודש קלנדרי מספר ימים מוגבל, שאינו עולה על עשרה ימים, וכן מספר ימים מוגבל במהלך שנה קלנדרית שאינו עולה על מאה ימים.
- לא הועמד לרשותו של העובד רכב אחר באותו חודש (אין לו רכב צמוד).
- לא מדובר ברכב המוצמד לעובד אלא רכב מאגר המיועד לפעילות שוטפת.
- הרכב נותר בידי העובד למשך הלילה בלבד (החל מתום יום העבודה המלא של העובד, בתום הפעילות מחוץ למקום העבודה הקבוע). הרכב מוחזר למחרת בבוקר למקום העבודה הקבוע, למעט אם נדרש לפעילות הדורשת יציאה לעבודה לפני שעות העבודה הרגילות למחרת.
- הרכב הועמד לרשות העובד באופן אקראי ולא שיטתי בשל צרכי עבודה, על פי אישור של הגורם המוסמך במקום העבודה.
- הרכב לא נמצא אצל העובד החל מסוף יום ה' ועד יום א', בחגים, בשבתון, ימי חופשה, ימי מחלה או בכל יום היעדרות אחר של העובד.
כמו כן, ההנחיה מחייבת שהמעסיק יקיים רישום ותיעוד באשר לקיום התנאים המפורטים בהנחיה.
ההנחיה אינה מפרטת כיצד המעסיק צריך לערוך רישום ותיעוד, כדי להוכיח בבוא העת לרשות המיסים, כי הוא זכאי להקלות שנקבעו בהנחיה.
ההנחיה הנ"ל סותרת את גישת רשות המיסים, שיש לזקוף שווי שימוש לעובד אם עשה ברכב שימוש פרטי, או שיש פוטנציאל לשימוש פרטי. יש לשים לב, שההנחיה אינה מחייבת שהעובד יעבוד מחוץ למקום העבודה הרגיל שלו, אלא שיעבוד רק בשעות הלילה, קרי בשעות שמחוץ לשעות העבודה הרגילות שלו בערב.
הערות:
- חישוב שווי שימוש ברכב צמוד שנרשם במשרד הרישוי לראשונה עד 31/12/2009 יחושב תמיד לפי קבוצות מחיר.
- בחירת שיטת חישוב שווי השימוש ברכב מתבססת על שנת רישום הרכב ולא על שנת העמדת הרכב לעובד.
דוגמאות כלליות:
1. מעסיקו של יונתן העמיד לרשותו רכב צמוד לשימושו. שנת הרישום של הרכב - 2008, והוא שייך לקבוצת מחיר 3. הרכב נשאר עם יונתן גם אחרי סיום משמרת העבודה וחונה בחצר ביתו כל לילה. במהלך חודש 3/2019 יונתן נעדר יומיים מעבודתו.
נדרש: מהו סכום שווי השימוש ברכב הצמוד שייזקף לשכרו של יונתן בחודש 3/2019.
פתרון:
שנת הרישום של הרכב היא לפני 2010, ולכן, שווי השימוש ברכב יהיה מתוך טבלת שווי השימוש ברכב צמוד שנרשם לראשונה עד 31/12/2009.
יש לזקוף שווי שימוש ברכב לחודש מלא מאחר והרכב לא שימש עובד אחר בתקופת היעדרותו של יונתן מהעבודה.
שווי השימוש ברכב שייזקף לשכרו של יונתן בחודש 3/2019 הוא 3,820 ₪.
2. מעסיקו של ערן העמיד לרשותו רכב צמוד לשימושו. הרכב משולב מנוע (היברידי) שאינו נטען מרשת החשמל. שנת הייצור של הרכב 2009, והוא שייך לקבוצת מחיר 5. ערן משתמש ברכב אחרי סיום יום עבודתו וחוזר עם הרכב לביתו. במהלך חודש 1/2019 הרכב שהה יום שלם במוסך וערן לא השתמש בו כלל.
נדרש: מהו סכום שווי השימוש ברכב הצמוד שייזקף לשכרו של ערן בחודש 1/2019?
פתרון:
שנת הרישום של הרכב היא לפני 2010, ולכן שווי השימוש ברכב יהיה מתוך טבלת שווי השימוש ברכב צמוד שנרשם לראשונה עד 31/12/2009.
שווי השימוש ברכב מקבוצת מחיר 5 הוא 6,340 ₪, ומאחר והרכב הוא רכב היברידי שאינו נטען מרשת החשמל יש להפחית מהשווי 500 ₪.
שווי השימוש ברכב הצמוד שייזקף לשכרו של ערן בחודש 1/2019: 5,840 ₪ = 500 - 6,340.
דוגמה אשר כוללת חישוב מס הכנסה:
3. אהוד עובד כמנהל בחברה, הינו רווק ושכרו החודשי 40,000 ₪.
אהוד מקבל רכב שנת 2009 מקבוצת מחיר 4.
נדרש:
1. לחשב מס הכנסה וביטוח לאומי שינוכו משכרו של אהוד. |
2. לחשב את השכר נטו שישולם לעובד אהוד. |
פתרון:
השכר ברוטו, לצורך חישוב הניכויים, הוא: 44,580 = 4,580 + 40,000
מס הכנסה |
עד 42,030 ₪ |
- |
11,509.6 |
מס שולי |
- |
1,175 = 47%* (42,030 - 44,530) |
מס מחושב |
- |
12,685 |
שווי נ. זיכוי |
- |
(491) = 218* 2.25 |
מס לתשלום |
- |
12,194 |
|
|
|
ביטוח לאומי + ביטוח בריאות |
מדרגה 1 |
- |
216 = 3.5% * 6,164 |
מדרגה 2 |
- |
4,527 = 12%* (6,164 - 43,890 תקרה) |
מס לתשלום |
- |
4,743 |
חישוב השכר נטו לתשלום |
שכר ברוטו |
- |
40,000 |
מס הכנסה |
- |
(12,194) |
ב.לאומי ובריאות |
- |
(4,743) |
שכר נטו לתשלום |
- |
23,063 |
[1] https://www.misim.gov.il/mm_usecar10/UseCarScreen.aspx